Annons

Pentax Q

Produkter
(logga in för att koppla)

Max Welin

Aktiv medlem
Så länge bildkvaliteten är på nivå med Canon G12 och Nikon P7000 så spelar det ju ingen roll att sensorn är marginellt mindre. Och vad jag kan bedöma av de test bilder jag sett (www.imaging-resource.com) så ser det lovande ut. Kort skärpedjup kan varken G12 eller P7000 leverera.

Det som är viktigt för mig om jag skulle köpa Pentax Q är att den verkligen är mycket liten och har en hög byggkvaliteten på både hus och linser.

Vill jag har bästa möjliga bildkvalitet så plockar jag fram min Canon 5D2 och en L-glugg, men den går ju som sagt inte ner i fickan.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Nej vilken lite sensor. Varför gör man så?
Magnesiumhus och stålfattning verkar trevligt och så stoppar man i den minsta lilla sensorn man kan få tag i. Snacka om att måla in sig i ett hörn, den och efterföljande hus kommer aldrig kunna slåss vad det gäller bildkvalitet.
 

pest

Aktiv medlem
Om man vill ha en liten smidig kamera med bra bildkvalitet och tycker om konceptet med utbytbara objektiv är ju detta ett intressant alternativ till exempelvis Canons G-serie. Att den skulle ersätta en "fullvuxen" systemkamera är nog inte avsikten.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om man vill ha en liten smidig kamera med bra bildkvalitet och tycker om konceptet med utbytbara objektiv är ju detta ett intressant alternativ till exempelvis Canons G-serie.
Inte bara till G-serien -- Pentax Q är faktiskt lika stor (liten) som S95.

Ska bli intressant att känna hur den är att hålla i och jobba med -- och hur bilderna ser ut.
 

paddmannen

Aktiv medlem
Fattningen ser ju groteskt stor ut i förhållande till sensorn.
Detta kan kanske betyda att de, vid ett senare tillfälle, kan släppa ett hus med större sensor som funkar med objektiven (som ju i sådana fall redan måste vara konstruerade för att lysa ut ett större format än den där pyttesensorn).

Om det inte är på det viset så undrar jag vem som skall köpa det där systemet.

De som är intresserade av att kunna byta objektiv (Systemkameraanvändarna) lär inte bli särskilt upphetsade av de där objektiven; de är ju likadana allihop, långsamma och ljussvaga utan kontroll över skärpedjupet.

Och de som hittills använt använt kompaktkameror lär knappast orka fippla med olika objektiv eller ens förstå vad det skall vara bra för.
 

pet

Aktiv medlem
Fattningen ser ju groteskt stor ut i förhållande till sensorn.
Detta kan kanske betyda att de, vid ett senare tillfälle, kan släppa ett hus med större sensor som funkar med objektiven (som ju i sådana fall redan måste vara konstruerade för att lysa ut ett större format än den där pyttesensorn).

Om det inte är på det viset så undrar jag vem som skall köpa det där systemet.

De som är intresserade av att kunna byta objektiv (Systemkameraanvändarna) lär inte bli särskilt upphetsade av de där objektiven; de är ju likadana allihop, långsamma och ljussvaga utan kontroll över skärpedjupet.

Och de som hittills använt använt kompaktkameror lär knappast orka fippla med olika objektiv eller ens förstå vad det skall vara bra för.
Det ryktas/sägs att Pentax skall komma med en spegellöskamera med APS-C sensor i slutet på året men jag skulle blir förvånad om Pentax-Q fattningen klarar av APS-C med tanke på hur dom gjort konstruktionen med stiften/kontakterna.

Håller med dig i övrigt...varför betala dyra pengar och låsa upp sig i ännu ett system som har en sensor motsvarande en kompaktkamera o som man dessutom inte kan använda ihop med adaptrar + andra objektiv pgr av att systemet jobbar med slutaren i själva objektiven ....nää då köper jag personligen hellre en avancerad kompaktkamera som tex Olympus XZ-1 som är billigare,aningens större men som lär prestera lika bra bildmässigt och har möjlighet till EVF.

Tycker Pentax borde satsat på M4/3 istället och gjort ett välbyggt/avancerat kamerahus plus objektiv...på så sätt hade dom kunnat dra nytta av(försäljning av kamerahus eller objektiv) alla användare som idag kör Panasonic och Olympus M4/3
 

FotoZ

Aktiv medlem
Jag tycker detta är en underbar idé och rolig kamera.
Fotografering handlar inte alltid om perfektion, utan om känsla. Vilket alla Lomo- och Hipster-app:ar på en iPhone vittjar om. Med de nya toy-objektiven så blir detta en digital Lomo. Helt underbart. Och för den som känner till lomografi så handlar det inte om perfektion, utan om känsla och kreativitet.

Den lilla storleken är ju löjligt liten... En digital Auto 110.
Liten sensor ja, men den presterar ju klart godkänd på höga ISO. Kvaliteten räcker till för internet och för den som inte skriver ut större än A4. Och som sagt, bruset kan användas kreativt.

Jag tyckte min Optio 30 (3Mp) tog väldigt bra bilder, denna lär bli helt klart bättre.

Skärpedjupet... Ja kameran har inbyggd simulering av kort skärpedjup, alltså kamerans mjukvara fixar till skärpedjupet. Inte underligare än att kamerans mjukvara fixar bort vinjettering och distorsion, som är ju vanligt i dagens systemkameror.

Snabbare än många kompaktkameror med 5 bilder per sekund, och klassisk retrokänsla i knappar och reglage. Jag tycker den är fantastiskt rolig och skulle gärna ha en.

Med denna finns det ingen ursäkt att glömma kameran hemma. :)
 

pest

Aktiv medlem
Ja kameran har potential att locka en och annan, ja kanske ganska många, fotografer...det är väl så att många av oss har både en, två och tre kameror...minst...och det finns ingen kamera som kan fylla alla behov, vare sig faktiska eller känslomässiga

Systemkameran till sport, snabba barn och hundar, fåglar, "seriösa" sammanhang mm mm
Fuji X100 el Leica M9 till gatufoto mm
En liten kvalitetskompakt eller spegellös systemkamera till "vardagsfotografering"

Var och en kan fylla på med egna "behov" och lämpliga verktyg
Jättekul att tillverkarna testar nya koncept!
 

Max Welin

Aktiv medlem
Pentax Q är i första hand designad för den japanska marknaden där den också blir tillgänglig direkt. Ingen tvekan om att den kommer att bli en succé i Japan. I Sverige kommer den nog sälja sämre men själv kan jag tänka mig att köpa en...
 

FlyerOne

Aktiv medlem
För min del ställer jag mitt hopp till nästa spegellösa minisystemkamera från Pentax, som kommer att ha en sensor i APS-C storlek.


Lat som jag är (ibland) nöjer jag mig med att lägga in svaret jag skrev i nyhetsspalten om Pentax Q här:

"Håller med Sten Kaiser: För vem???

Inte för mig i alla fall. Lika liten sensor som i min Sony TX5:a. Och denna är mycket mindre och lättare, har ett fint Zeiss-objektiv och är dessutom vatten-, damm, stöt- och köldtålig.


Men!
Det ryktas ju om att Pentax också ska komma med en spegellös digital minikamera till hösten, och den kan ev. komma att bli intressant. Förhoppningsvis den första som på allvar kan klara att konkurrera med NEX-kamerorna bildmässigt (för det kan f.n. ingen av de andra spegellösa på marknaden göra).

Eftersom Pentax tydligen kommer att använda en Sony-sensor i APS-C storlek till denna kommande minisystemkamera, så finns ju i alla fall förutsättningarna, bara Pentax anstränger sig ordentligt. Allra trevligast för oss användare hade förstås varit ifall de också hade valt att använda NEX-systemets E-fattning, men det kommer de tydligen inte att göra, utan det blir en egen."
 

quarc

Aktiv medlem
4/3 har för stor objektivfattning, så det går aldrig att göra riktigt små kameror eller objektiv. Det har diskuterats länge att Pentax gamla 110-objektiv faktiskt tecknar ut 4/3 formatet, och många sätter dessa små objektiv fram på sina kameror. SÅ jag tycker Pentax gjorde rätt att bygga en ny fattning. Däremot förstår jag inte riktigt varför de börjar med en så liten sensor. Men om den nya sensorn kan vara samma revolution som den i K5 var, så varför inte. Men jag räknar med att ryktena om en APS-C eller 4/3 sensor i samma eller liknande hus till våren stämmer. Fattningen antar jag är samma, för om Q hade gjorst bara till den lilla sensorn kunde den varit ännu mindre. Frågan är väl om de objektiv som kommer nu är fulltecknande och 8.5mm även kommer funka med en större sensor (knappast APS-C i så fall), det vore väl en riktig hit, men väldigt osannolikt. Samtidgit så pekar ju fattningen storlek samt priserna på objektiven i den riktningen. Sensorn bli i så fall 4/3 storlek. Och det vore kanske väldigt smart. Om Pentax gör en kamera med samma storlek på sensorn, men kameran och framförallt objektiven är mycket mindre...det kommer svida för de andra.

/PA
 

x-country

Aktiv medlem
The Online Photographer säger det bäst som vanligt:

"I hardly know where to begin. But, since I've gotten pretty good over the years at anticipating typical web reactions to new products, I guess I'll start by saying this isn't "the Pentax mirrorless." No. Get that idea out of your brain. What it is is a premium point-and-shoot. A wee mini-digicam. You know, like the Olympus XZ-1, the Panasonic LX-5, and the Canon S95.

But it is different. It's the first mini system digicam. It has interchangeable lenses."


Vidare så står det:

"No doubt there will be many folks upset with the small size of the sensor, but as one who did a reasonable amount of photography with a camera of very similar sensor size and pixel count (the Fuji S100), I can testify that entirely professional results are possible from that size and pixel count."

http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/2011/06/qsystem.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+typepad%2FZSjz+%28The+Online+Photographer%29&utm_content=Netvibes
 

pet

Aktiv medlem
4/3 har för stor objektivfattning, så det går aldrig att göra riktigt små kameror eller objektiv. Det har diskuterats länge att Pentax gamla 110-objektiv faktiskt tecknar ut 4/3 formatet, och många sätter dessa små objektiv fram på sina kameror. SÅ jag tycker Pentax gjorde rätt att bygga en ny fattning. Däremot förstår jag inte riktigt varför de börjar med en så liten sensor. Men om den nya sensorn kan vara samma revolution som den i K5 var, så varför inte. Men jag räknar med att ryktena om en APS-C eller 4/3 sensor i samma eller liknande hus till våren stämmer. Fattningen antar jag är samma, för om Q hade gjorst bara till den lilla sensorn kunde den varit ännu mindre. Frågan är väl om de objektiv som kommer nu är fulltecknande och 8.5mm även kommer funka med en större sensor (knappast APS-C i så fall), det vore väl en riktig hit, men väldigt osannolikt. Samtidgit så pekar ju fattningen storlek samt priserna på objektiven i den riktningen. Sensorn bli i så fall 4/3 storlek. Och det vore kanske väldigt smart. Om Pentax gör en kamera med samma storlek på sensorn, men kameran och framförallt objektiven är mycket mindre...det kommer svida för de andra.

/PA
Visst är det som du säger att gamla 110-objektiv fungerar på m4/3 och att den fattningen är betydligt större. Med tanke på hur dom har designat den "nya" q-fattningen med kontakterna/stiften så är jag tveksam till om det ens går att klämma in en m4/3 sensor....om det möjligt så är det precis att det går.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/PENTAXQ/ZURCOMPG3FRONT.JPG

APS-C sensor går inte att klämma dit så som fattningen är konstruerad/designad idag och det ser man ganska direkt på bilden.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/PENTAXQ/ZURCOMPC3FRONT.JPG
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
APS-C sensor går inte att klämma dit så som fattningen är konstruerad/designad idag och det ser man ganska direkt på bilden.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/PENTAXQ/ZURCOMPC3FRONT.JPG
Riktigt. Som jag skrivit ovan, har också jag fattat det som att Pentax APS-C spegellösa kameror kommer att ha en egen, nyutvecklad fattning.

Suck. Som om vi inte skulle ha tillräckligt med olika, märkesspecifika fattningar redan. Pentax anser sig tydligen ha erforderliga resurser för att utveckla fyra olika system. Trots detta har de sagt att de inte har tillräckligt med resurser till att utveckla ett fullformatssystem. Efter detta har de kommit såväl med en mellanformatare, och nu en spegellös mikrosystemkamera, och tydligen är nu även en spegellös minisystemkamera på gång.

Min bedömning (önskan) är att de kunde ha nöjt sig med ETT spegellöst system, och satsat på en fullformatare och ett spegellöst system, istället för på TVÅ spegellösa system.
 

paddmannen

Aktiv medlem
paradoxala pentax

Ur teknisk synvinkel så verkar Q-konceptet vara helt meningslöst. Sensorn är helt enkelt för liten för att det skall vara någon vits ha olika objektiv överhuvudtaget - Det blir ändå ingen skillnad.

Vitsen med utbytbara objektiv är ju att kunna skruva på objektiv som är speciellt anpassade för olika ändamål, ett snabbt kort tele för porträtt, ett makro för makro etc, etc.

Men inget av Q-objektiven (möjligtvis fiskögat undantaget) tillför något extra jämfört med det lilla zoomobjektiv som redan sitter på dagens bättre kompaktkameror. Inte ens normalen som är f1.9 tillför något extra i form av skärpedjupskontroll. Tag vilken kapabel zoomkompaktkamera som helst, den har både makroobjektiv, vidvinkel (nåja) och telezoom inbyggd.

Då undrar man, vad fan pysslar pentax med egentligen?

Och det var då jag kom på det: Det är trots allt ett genialt system, för vad är det pentax gjort egentligen.

Ja, de har helt enkelt tagit en ointressant kompaktkamera ur mängden och delat den i två delar; objektiv + kamera. Och simsalabim, så har de plötsligt skapat ett nytt "system". Den här kameran har ju redan fått 1000x mer uppmärksamhet i media än vad nya kompaktkameror brukar få.
Fullständigt genialt.

Det lär knappast kostat en förmögenhet att utveckla heller, man dammar av det som finns redan finns på hyllan. Och objektiven sedan: Man tar vilken superzoom som helst, sedan gör man olika versioner av samma objektiv för att skapa en illusion av mångfald.

Jag måste säga att här har pentax verkligen lyckats med att koka soppa på en spik.
 

Lars_E

Aktiv medlem
...men de har världens minsta digitala systemkamera!
En titel som Olympus eller Sony (oklart vem för mig) har blvit av med nu.

Hur coolt är det inte att kunna säga att man har byxludd på sensorn?
Jag vill ha en hursomhelst, utan tanke på nytta, bara på kul.
 
ANNONS