Annons

Grönt läge och filformat RAW K-5?

Produkter
(logga in för att koppla)

beasten

Aktiv medlem
Har nu läst vad jag tror ordentligt i manualen tittat på min sålda ej ännu lev K-X inställningar som jämförelse och undrar hur i hela världen man ska få k 5.an att välja RAW i grönt läge som standard.
Det går inte att trycka på RAW-knappen och inställningar för filformat är ej markerade i grönt läge förutom jpg dvs standardinställningar? På K 10:an är det enkelt att hitta så även på K-X. Vad är det jag missar? Har varit inne i menyerna och tryckt runt lite men det hjälpte inte... Någon som vet?

Har nu annars testat maskinen lite mer och är nog ganska impad.... För de här pengarna är den riktigt prisvärd...Och för att inte tala om höga ISOprestandan.... Imponerande....!
 

Fogel70

Aktiv medlem
Har inte K5 själv, men troligtvis är det likadant som K7, och det står i manualen vilka begränsningar som gäller för gröna läget. Vill du få ut RAW får du använda programautomatiken eller någon av de andra lägena där fotografen kan påverka exponeringen.

Varför vill du öht använda gröna läget på din kamera?
Det är ju mest tänkt att använda om man vill låna ut kameran till någon som aldrig hanterat en systemkamera och då kommer alla inställningar vara inställda på full automatik utan någon möjlighet att ändras.

Det gröna läget hos många andra av Pentax systemkameror är inte lika genomtänkt som hos K7/K5 i mitt tycke, eftersom de tillåter mer inställningar i kameran så om man vill låna ut kameran kan man behöva ändra rätt många inställningar innan den passar för vem som helst. Men hos K7/K5 ställer man bara in kameran på gröna läget och de flesta funktioner avaktiveras och inställningar ställs i standardläge utan möjlighet att ändras.
 

beasten

Aktiv medlem
Lite synd....

Om det är så att kameran är låst i jpg-läge då grönt är inställt så blir man ju lite fundersam... Låt säga att jag å ena sidan vill ha en god kontroll över exponeringen men sedan snabbt emellanåt i fotosituationen ex snabba pressbilder över huvudet hållen ex då kanske vill ha en helautomat i en bildserie då kör den över till jpg.... hmmm får nog preparera den något på annat sätt med egna lagrade setups....... Nåväl det är ingen katastrof...men lite underligt tänkt är det. om det är detta som är lösningen...

Har inte K5 själv, men troligtvis är det likadant som K7, och det står i manualen vilka begränsningar som gäller för gröna läget. Vill du få ut RAW får du använda programautomatiken eller någon av de andra lägena där fotografen kan påverka exponeringen.

Varför vill du öht använda gröna läget på din kamera?
Det är ju mest tänkt att använda om man vill låna ut kameran till någon som aldrig hanterat en systemkamera och då kommer alla inställningar vara inställda på full automatik utan någon möjlighet att ändras.

Det gröna läget hos många andra av Pentax systemkameror är inte lika genomtänkt som hos K7/K5 i mitt tycke, eftersom de tillåter mer inställningar i kameran så om man vill låna ut kameran kan man behöva ändra rätt många inställningar innan den passar för vem som helst. Men hos K7/K5 ställer man bara in kameran på gröna läget och de flesta funktioner avaktiveras och inställningar ställs i standardläge utan möjlighet att ändras.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Om det är så att kameran är låst i jpg-läge då grönt är inställt så blir man ju lite fundersam... Låt säga att jag å ena sidan vill ha en god kontroll över exponeringen men sedan snabbt emellanåt i fotosituationen ex snabba pressbilder över huvudet hållen ex då kanske vill ha en helautomat i en bildserie då kör den över till jpg.
Går det då inte lika bra att använda programautomatik? Den väljer samma exponering som i grönt läge, men du kan överstyra exponeringen om du vill och har alla kamerans funktioner och inställningar tillgängliga.
 

quarc

Aktiv medlem
Om det är så att kameran är låst i jpg-läge då grönt är inställt så blir man ju lite fundersam... Låt säga att jag å ena sidan vill ha en god kontroll över exponeringen men sedan snabbt emellanåt i fotosituationen ex snabba pressbilder över huvudet hållen ex då kanske vill ha en helautomat i en bildserie då kör den över till jpg.... hmmm får nog preparera den något på annat sätt med egna lagrade setups....... Nåväl det är ingen katastrof...men lite underligt tänkt är det. om det är detta som är lösningen...
Grönt läge är inte till för kameraägaren utan för de tillfällen när någon annan skall använda kameran. K10 och K20 hade en mycket dålig implementering av grönt, men från K-7 så fungerar det som det skall. Det du efterfrågar är P samt ett tryck på gröna knappen. Alternativt om du även vill flytta AF till och från avtrycket så får du skapa ett userläge med full automatik.
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
och som sådant..

är det suveränt. "Vi" som använder den separata AF knappen behöver inte förklara för en tillfällig användare hur det fungerar, för med gröna knappen är AF med automatik i avtrycksknappen.
lma
 
ANNONS