Annons

Nu har jag hämtat ut min K-5

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Efter lång väntan har jag nu kameran, stoppat i batteri och minneskort och satt på DA 35 Limited. Nu drar till skogs för lite tester och eventuell svampplockning. Rapport följer.
 

AntY

Aktiv medlem
Nu blev jag avundsjuk. Jag sitter själv och väntar på att få min men det blir väl efter helgen. Det blir nog en så kallad "långhelg".
 

quarc

Aktiv medlem
första intrycket är att den håller vad den lovar. har inte tömt kameran och kollat bilderna på datorn ännu. DOck fotade jag mest på IOS 3200 i skogen, och i kameran ser det i alla fall väldigt bra ut.
 
Senast ändrad:

quarc

Aktiv medlem
Jag har lagt upp lite bilder från dagen i Pentax över axeln-tråden. ISO 3200 fotar man med utan att blinka. 6400 funkar, men detaljer börjar bli lite utsmetade. 12000 är naturligtvis ännu sämre. Men även 52000 funkar för små bilder!!! Jag har bara fotat JPG därför jag är för lat att hålla på att mecka brus själv.
 

fikkser

Aktiv medlem
Grymt! Påminner mig om några testbilder från någon av Nikons dyrare fullformatare.

Gillar bruset starkt!

Har du på brusreducering?
 

quarc

Aktiv medlem
Grymt! Påminner mig om några testbilder från någon av Nikons dyrare fullformatare.

Gillar bruset starkt!

Har du på brusreducering?
Jepp, brusreduceringen står på Auto.

Kameran ställer hela tiden tillbaka övre ISOvärdet till 3200, vilket jag först tyckte var lite irriterande, men det är nog bra. Ingen risk man glömmer den på högre än 3200. Och över 3200 så syns det definitivt i bilden, upp till 3200 så är bilderna bara snygga tycker jag. När bruset syns, så gör det det i oskärpeområden, och det ser ut som en mjuk kornighet. I strukturer i skärpa så synt inget brus, utan bara mer och mer utsmetning ju högre ISO man använder. Samtidigt har man lyckats behålla karaktären hos strukturen, se t.ex. getens päls på huvudet. Man kan tydligt se håren, men samtigit är de utsmetade på pixelnivå.
 

fikkser

Aktiv medlem
Ja, det är mycket skärpa kvar, mycket bättre än i k-7 (testade precis lite inomhus för att få perspektiv). Blir riktigt snyggt om man skalar om geten till skärmstorlek. Då syns bruset nästan bara i bakgrunden.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Jag har lagt upp lite bilder från dagen i Pentax över axeln-tråden. ISO 3200 fotar man med utan att blinka. 6400 funkar, men detaljer börjar bli lite utsmetade. 12000 är naturligtvis ännu sämre. Men även 52000 funkar för små bilder!!! Jag har bara fotat JPG därför jag är för lat att hålla på att mecka brus själv.
Du vinner ca 2 steg genom att fotografera i raw och använda Lightroom 3 jämfört med jpg OOC. Har du en bra kamera tycker jag du också skall unna dig bra objektiv och en bra rawkonvertare.
 

AntY

Aktiv medlem
Det här ser riktigt bra ut! Jag hade "buyers remorse" dagarna efter att jag beställt K-5:an men det blir bara bättre och bättre.

ISO 6400 skulle nog gå utmärkt att ha till bilder i vanligt 15cm x 10cm format.
 

quarc

Aktiv medlem
Du vinner ca 2 steg genom att fotografera i raw och använda Lightroom 3 jämfört med jpg OOC. Har du en bra kamera tycker jag du också skall unna dig bra objektiv och en bra rawkonvertare.
Tvivlar starkt på det. Pentax nya jpgmotor verkar innehålla de allra senaste algoritmerna. I PS kan man naturligtvis genom lager och masker plocka ur mer, men knappast två steg.
 

quarc

Aktiv medlem
Det här ser riktigt bra ut! Jag hade "buyers remorse" dagarna efter att jag beställt K-5:an men det blir bara bättre och bättre.

ISO 6400 skulle nog gå utmärkt att ha till bilder i vanligt 15cm x 10cm format.
Jag har inte hunnit testa att skriva ut något, men jag skulle tippa att även A4 blir ok, om än inte toppklass.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Tvivlar starkt på det. Pentax nya jpgmotor verkar innehålla de allra senaste algoritmerna. I PS kan man naturligtvis genom lager och masker plocka ur mer, men knappast två steg.
Jag pratar om

1) upplösning,

2) brusreduktion,

3) färger (mättnad i tex skuggor),

4) DR.

Raw ger alltid bättre färger, upplösning (10-15%) och brusreduktionen i LR 3 är vida överlägsen den som kameran själv klarar av. Det innebär att man både kan brusreducera hårdare och ändå behålla samma detaljnivå samt få bättre kvalitet på brusreduktionen.

Prova själv: Ta samma motiv först i jpg på ISO 6400 med NR auto och sedan en raw på ISO 25600 som du konverterar i LR 3. Det skulle förvåna mig mycket om bilderna inte är mycket snarlika i kvalitet trots två stegs skillnad i ISO.
 
ANNONS